طرح های اضطراری آلودگی دریایی کشتی
SOPEP (Shipboard Marine Pollution Emergency Plans)




طرح های اضطراری آلودگی دریایی کشتی | SOPEP
مقررات 37 ضمیمه I MARPOL الزام می کند که نفتکش های 150 تناژ ناخالص و بالاتر و همه کشتی های 400 تن ناخالص و بالاتر دارای یک طرح اضطراری آلودگی نفتی روی کشتی (SOPEP) باشند. ماده 3 کنوانسیون بین المللی آمادگی، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی 1990 نیز چنین طرحی را برای کشتی های خاص ایجاب می کند.
مقررات 17 ضمیمه II MARPOL مقررات مشابهی را ایجاد می کند که همه کشتی های 150 تناژ ناخالص و بالاتر که مواد مایع مضر را به صورت فله حمل می کنند، یک طرح اضطراری آلودگی دریایی تایید شده برای مواد مایع مضر را حمل می کنند.
دومی ممکن است با یک SOPEP ترکیب شود، زیرا بیشتر محتویات آنها یکسان است و یک طرح ترکیبی روی کشتی از دو طرح جداگانه در مواقع اضطراری کاربردی تر است. برای اینکه مشخص شود این طرح ترکیبی است، باید به آن به عنوان یک طرح اضطراری آلودگی دریایی کشتی (SMPEP) اشاره کرد.
برای کمک به ادارات و مالکان کشتی در برآوردن این الزامات، IMO دستورالعملهایی را برای توسعه برنامههای اضطراری آلودگی دریایی روی کشتی، نسخه 2010 تهیه کرده است که شامل دستورالعملهایی برای توسعه برنامههای اضطراری آلودگی نفتی کشتی (SOPEP) است (قطعنامه MEPC.54(32)، همانطور که توسط قطعنامه MEPC.86(44) و دستورالعمل های توسعه طرح های اضطراری آلودگی دریایی کشتی نفت و/یا مواد مایع سمی (قطعنامه MEPC.85(44)، که توسط قطعنامه MEPC.137(53) اصلاح شد، اصلاح شد.
دو مجموعه دستورالعمل مقرر میدارند که برنامههای اضطراری کشتی باید بهعنوان یک ضمیمه فهرستی از آژانسها یا مقامات ادارات مسئول دریافت و پردازش گزارشهای مربوط به حوادث مربوط به نفت و/یا مواد مضر را شامل شود (فهرست نقاط تماس عملیات ملی).
SOPEP (Shipboard Oil Pollution Emergency Plan)
🛳️ SOPEP دریایی
SOPEP یک طرح اضطراری مستند و الزامی برای کشتیهاست که هدف آن مقابله سریع، مؤثر و ایمن با نشتهای نفتی در دریا است. این طرح بخشی از الزامات کنوانسیون بینالمللی MARPOL 73/78 – ضمیمه I، قانون 37 است و باید در تمامی کشتیهای با ظرفیت ناخالص بالای 400 تن و تانکرهای نفتی بالای 150 تن وجود داشته باشد.
که نشت نفتی نهتنها تهدیدی جدی برای محیط زیست دریایی است، بلکه میتواند منجر به جریمههای سنگین، توقف عملیات بندری و آسیب به اعتبار شرکت مالک کشتی شود. SOPEP ابزاری حیاتی برای مدیریت این بحرانهاست.
📚 اجزای کلیدی طرح SOPEP
- اطلاعات کشتی: شامل نام، شماره IMO، پرچم، نوع کشتی، ظرفیت مخازن نفتی
- دستورالعملهای عملیاتی: گامبهگام برای شناسایی نشت، ایزولهسازی، اطلاعرسانی و کنترل
- اطلاعات تماس اضطراری: شامل مقامات بندری، ملی، شرکت مالک، مراکز مقابله با آلودگی
- فهرست تجهیزات مقابله با نشت نفتی: شامل بومهای جاذب، پدهای نفتگیر، پمپها، لباس ایمنی
- نقشههای محل نگهداری تجهیزات: برای دسترسی سریع خدمه در شرایط اضطراری
- برنامه تمرین و آموزش خدمه: شبیهسازی سناریوهای واقعی و ارزیابی آمادگی عملیاتی
⚙️ تجهیزات SOPEP در کشتی
در هر کشتی، یک جعبه SOPEP باید در محل مشخصی نگهداری شود و شامل موارد زیر باشد:
- بومهای جاذب نفتی (Oil Absorbent Booms)
- پدهای جاذب هیدروکربن
- دستکش پایش، ماسک شیمیایی، لباس هزمت پایش
- پمپ دستی یا الکتریکی
- سطلهای جمعآوری و کیسههای دفع ایمن
- دستورالعمل استفاده از تجهیزات به زبان خدمه
📏 استانداردهای مرتبط
| استاندارد | توضیح | 
|---|---|
| MARPOL Annex I – Regulation 37 | الزام قانونی تهیه SOPEP برای کشتیها | 
| IMO MEPC.54(32) | راهنمای تهیه و ساختار طرح SOPEP | 
| OPA 90 (برای کشتیهای آمریکایی) | الزامات مقابله با نشت نفتی در آبهای ایالات متحده | 
| ISO 14001 | سیستم مدیریت زیستمحیطی مرتبط با عملیات دریایی | 
🎯 نقش SOPEP در عملیات دریایی
SOPEP فقط یک سند نیست؛ بلکه بخشی از فرهنگ ایمنی کشتی است. اجرای صحیح آن باعث میشود:
- خدمه در شرایط اضطراری سردرگم نباشند
- واکنش سریع و مؤثر انجام شود
- آلودگی محدود و کنترل شود
- از خسارات مالی و زیستمحیطی جلوگیری گردد
- اعتبار کشتی و شرکت حفظ شود


 



